Skip to main content
  • Aktualności
  • Komunikat dotyczący istotnych zasadach bezpiecznego korzystania z usług Bankowości Internetowej

Komunikat dotyczący istotnych zasadach bezpiecznego korzystania z usług Bankowości Internetowej.


Szanowni Klienci,

w związku z ostatnimi informacjami o nasileniu się działań cyberprzestępców, chcielibyśmy przypomnieć o istotnych zasadach bezpiecznego korzystania z usług Bankowości Internetowej.

Zwracaj uwagę, gdy ktoś wysyła ci link służący do realizacji płatności

Zwłaszcza jeśli otrzymasz taki odnośnik w SMS-ie, wiadomości mailowej, poprzez kod QR lub nawet od znajomego przez komunikator. Zastanów się czy prośba jest zasadna – porównaj numer przesyłki, sprawdź swoje opłaty za prąd czy gaz. Zweryfikuj czy osoba przesyłająca link jest tą, za którą się podaje. Nawet jeśli chodzi o zapłatę drobnej sumy („tylko 3 zł, a inaczej mogą wyłączyć prąd”), w rzeczywistości ryzyko jest znacznie większe. Jeśli na fałszywej stronie przekażesz przestępcom dane dostępowe do swojego konta bankowego, może się to skończyć utratą wszystkich przechowywanych tam środków.

Czytaj uważnie SMS-y lub komunikaty w aplikacji potwierdzające operację wykonania płatności

Nawet jeśli nie rozpoznasz strony phishingowej i oszust zaloguje się na twoje konto, musi wykonać operację bankową, więc potrzebuje do tego kodu z SMS-a lub potwierdzenia w Twojej aplikacji mobilnej. Niezależnie od metody weryfikacji znajduje się tam zawsze typ operacji i kwota. Jeżeli komunikat prosi o potwierdzenie ustalenia odbiorcy zaufanego (zdefiniowanego) lub kwota przelewu różni się od symbolicznej złotówki, którą miałeś zapłacić, to znaczy, że ktoś właśnie próbuje cię oszukać.

Podczas dokonywania płatności na portalach ogłoszeniowych

typu Allegro, OLX czy Vinted, unikaj przenoszenia komunikacji ze sprzedającym/kupującym poza oficjalne kanały komunikacyjne serwisu. Uważaj też na przysyłane „dowody wpłaty” lub linki do odebrania przesłanych środków – poczekaj, aż rzeczywiście zobaczysz pieniądze na swoim koncie.

Pośpiech jest złym doradcą

Atmosfera nacisku na szybkie działanie pod groźbą poważnej kary (np. nasłanie komornika, odcięcie gazu, przekazanie sprawy policji) lub utraty szansy na wyjątkową okazję to zazwyczaj poważny sygnał ostrzegawczy, że masz do czynienia z oszustwem finansowym.

W razie wątpliwości skontaktuj się z naszym Bankiem. Cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji!

© Bank Spółdzielczy w Dynowie 2022, Strona wykorzystuje pliki Cookies